De Puinstraat

25 sep. '25 18 dec. '25
Feature 23402
Wie draait er aan het rad?

Marijke Pinoy, Ali Can Ünal en Yahya terryn presenteren met De Puinstraat een theatervoorstelling die uit verschillende minivoorstellingen is opgebouwd. Ze laten zich daarvoor inspireren door het werk van Dario Fo, het Amerikaanse concept van de 10-minute plays en de verschillende verhalen die zich simultaan achter de gevels van een straat afspelen.

In De Puinstraat spelen Marijke en Ali elke avond tien verhalen. Een rad bepaalt in welke volgorde ze dat doen. Het lot beslist dus hoe de voorstelling precies vorm krijgt, elke avond opnieuw. Alle stukken gaan over bewoners van een metaforische Puinstraat. Het zijn allemaal mensen die op de één of andere manier een keuze moeten, willen of niet durven te maken. Het zijn mensen die zich verwarmen aan of worstelen met hun schijnbare lotsbestemming, mensen die regisseren of geregisseerd worden – al dan niet van bovenaf.

De Puinstraat is een absolute ode aan het theaterambacht doordat het de schuif van de transformatie wijd opentrekt. Twee spelers worden gedwongen om in het moment te staan en snel te schakelen. Telkens opnieuw worden ze geconfronteerd met iets wat buiten zichzelf ligt, en zoeken ze een manier om zich daartoe te verhouden. Net zoals in het echte leven?

Duur: 80 min.

Deel op

Speeldata

Datum & Locatie Tickets
do 23 okt. '25 20:00 GC De Volkskring (Lede) Laatste tickets
vr 24 okt. '25 20:00 CC Het Gasthuis (Aarschot) Laatste tickets
za 25 okt. '25 20:00 De Meermin (Waasmunster) Laatste tickets
wo 17 dec. '25 20:00 De Expeditie (Gent)
do 18 dec. '25 20:00 De Expeditie (Gent) Laatste tickets

Voorstelling uitverkocht? Schrijf je in voor updates.

Een of meer voorstellingen zijn al uitverkocht, maar misschien komt er nog een kans. Laat je gegevens achter zodat we je als eerste op de hoogte kunnen brengen van nieuwe speeldata of vrijgekomen tickets. 

Ontvang ticketupdates
Naast een caleidoscopische inkijk in het leven van anderen vertelt De Puinstraat ook iets over het vertellen. Pinoy en Ünal starten in hun ondergoed, want dat is wat acteurs doen: zich zo bloot mogelijk maken, om dan verhaal na verhaal een ander jasje aan te trekken en door die geste te transformeren, iemand te worden waarin wij kunnen geloven. Het is het wonder van het toneelspelen zelf, en het wordt vandaag nog maar zelden als wonder erkend. Voor zoiets hebben we Compagnie Cecilia nodig.
Evelyne Coussens, Recensent bij De Morgen
lees hier de volledige bespreking

Credits

Toon meer Toon minder

Trailer