Soeur Sourire

Soeur sourire1
Tot haar dertigste leidt de novice een anoniem bestaan in het Waalse Fichermont. Wanneer 'The singing nun' in 1963 met Dominique een wereldhit scoort, treedt ze uit het klooster om zich volledig - maar tevergeefs - op haar muzikale carrière te storten.

Doet uw best, onzelievenheer doet de rest.
Ik doe mijn best.
Gij doet de rest nie ...onzelieveheer.
Gij doet uw best nie voor mij.
Ik voel mij niet gewaardeerd, ik voel mij gepasseerd.
Ik geef en ik geef ...
En ik krijg niets weer.

Marijke Pinoy neemt het voortouw in een theaterproductie over het 'levenswerk' van Soeur Sourire, alias Jeanine Deckers (1933-1985). Tot haar dertigste leidt de novice een anoniem bestaan in het Waalse Fichermont. Wanneer 'The singing nun' in 1963 met Dominique een wereldhit scoort, treedt ze uit het klooster om zich volledig - maar tevergeefs - op haar muzikale carrière te storten. De financiële en de persoonlijke problemen blijven zich opstapelen. Depressief, werkloos en diep in de schulden pleegt ze in 1985 samen met haar lesbische vriendin Annie Pécher zelfmoord.

Dit is niet zomaar een theatervoorstelling over Soeur Sourire (1933-1985). We kennen de zingende non van haar hit Dominique met gitaar in de hand, barstensvol energie en succesvol de Amerikaanse hitlijsten dominerend. Marijke Pinoy baseerde zich voor deze voorstelling echter op de niet gepubliceerde dagboeken van Jeanine Deckers. Die tonen een heel andere kant van Zuster Glimlach: obsessief en dominant gedrag en paradoxale geloofsovertuigingen zetten de toon. De voorstelling vertelt het verhaal vanuit het standpunt van Jeanine Deckers, vier jaar uit het klooster getreden maar vastbesloten haar missie verder te zetten. Ze vormt een muziekgroepje met twee beschermelingen om zo ‘Onzenlievenheer’ terug onder de mensen te brengen.

Marijke Pinoy is meer dan enkel een veelzijdige actrice. In 2006 richt ze samen met Johan Heldenbergh en Arne Sierens Compagnie Cecilia op. En met Soeur Sourire zit ze voor de derde keer in de regiestoel. Eerder levert ze met Mouchette / Colette (2003) en Yerma vraagt een toefeling (2004) staaltjes van haar kunnen af.

Om gestalte te geven aan 'haar' Soeur Sourire liet Pinoy zich inspireren door allerhande bronnenmateriaal en de (onuitgegeven) dagboeken van Jeanine Deckers. Ze omringde zich daarvoor met o.a. researcher Luc Maddelein, zangeres/actrice Cecilia Kankonda (ex-Zap Mama, KVS) en Mirko Banovic (Arno, Arsenal). Kunstencentrum De Werf (Brugge) en Compagnie Cecilia (Gent) staan samen in voor de productie.

Deel op
Soeur sourire2

CREDITS

Toon meer Toon minder